سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
 
تو ان تو
 
 
حکمتی نیست جز به همراه عصمت . [امام علی علیه السلام] 
»» برخی جرائم تلفن همراه ، اس ام اس ، بلوتوث و وسایل شنود

برخی جرائم تلفن همراه ، اس ام اس ، بلوتوث و وسایل شنود
پرونده‌هایی در خصوص فیلمبرداری غیرمجاز به وسیله‌ی موبایل در اماکن عمومی خاص بانوان از جمله میهمانی‌ها، ورزشگاه‌ها و استخر بانوان در محاکم قضایی مطرح است که در آن تعدادی از بانوان قربانی مورد سوء قصد جنسی و حتی جانی قرار گرفته‌اند.
 مسوول دفتر اینترنت دادسرای عمومی و انقلاب تهران ضمن تشریح امکانات و جرایم موبایلی و نحوه پیشگیری از آنها با توجه به پرونده‌های مطرح، به بیان انتظار دادسرا از دستگاه‌های مربوطه برای برخورد با جرایم حوزه تلفن همراه پرداخت و تاکید کرد که اگر اقدامات لازم برای کنترل پیامک وجود نداشته باشد دادسرا مجبور است راسا وارد شود.
مسوول دفتراینترنت دادسرای عمومی و انقلاب تهران در گفت‌وگو با خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان این‌که هر فناوری دارای سه بخش فنی، پلیسی و قضایی است و با وزارت ارتباطات، نیروی انتظامی و دستگاه قضایی مرتبط است، اظهار داشت: در کنار این سه مورد، مبحث محتوایی نیز وجود دارد که به وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی، وزارت اطلاعات، سازمان تبلیغات و ارگان‌های دخیل در این امر برمی‌گردد.
وی بررسی در حوزه‌های مختلف شبکه‌ی ارتباطات سیار یا GSM، را از زوایای گوناگون امکان‌پذیر دانست و تصریح کرد: به طور طبیعی در بخش فنی، بیان عملکرد، قابلیت و نحوه‌ی کنترل شبکه‌ی ارتباطات سیار برعهده‌ی وزارت ارتباطات، مسایل پلیسی به عهده ضابطان قضایی و مباحث حقوقی و قضایی به عهده دادسرا و دستگاه قضایی است.
مسوول دفتر اینترنت دادسرای عمومی و انقلاب تهران، با بیان اینکه شبکه‌های GSM مشابه شبکه‌های ارتباطی و مخابراتی هستند، با این تفاوت که به صورت بی‌سیمی کار می‌کنند، ادامه داد: پس از روشن کردن تلفن همراه، این دستگاه به طور دائم با مرکز در حال هماهنگ شدن است که از همین مرحله مسایل امنیتی و حقوقی مطرح می‌شود.
دستگاه‌هایی برای کنترل و شنود ارتباطات وجود دارد و ممکن است در جامعه یافت شود
وی افزود: معمولا بخشی از مشخصات تلفن همراه در مراکز ثبت می‌شود ولی این امر بدین معنا نیست که فرد دیگری این مشخصات را دریافت و ثبت نکند. متاسفانه دستگاه‌هایی برای کنترل و شنود ارتباطات وجود دارد و ممکن است در جامعه نیز یافت شود. دستگاه مذکور برای شنود کل ارتباطات یک مجتمع مسکونی، شرکت و هر مکان دیگری ممکن است با انگیزه‌های مختلفی از جمله اقتصادی، ورود به حریم خصوصی افراد و غیره مورد استفاده غیر مجاز قرار گیرد.
مسوول دفتر اینترنت دادسرای عمومی و انقلاب تهران، با اشاره به این موضوع که هر فناوری دارای یکسری تسهیلات و همچنین یکسری آسیب‌هاست، ادامه داد: امکان شنود مکالمات تا محدوده‌ای در تلفن‌های سیار و بی‌سیم و همچنین خط ثابت با گوشی بی‌سیمی وجود دارد که با برد بیشتر به دلیل ایجاد تداخل در شبکه‌های بی‌سیم پلیس، اورژانس، آتش‌نشانی و... از سوی وزارت ارتباطات و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی تخلف محسوب می‌شود.
وی با اشاره به شماره تلفن همراه به عنوان دیگر مشخصه‌ی این دستگاه که بر روی سیم کارت حک شده است، در مورد کپی سیم کارت، اظهار داشت: متاسفانه دستگاه‌های کپی سیم کارت در بازار یافت می‌شود که به اندازه flash memory یا cool disk است و با قرار گرفتن سیم کارت داخل آن و اتصال به کامپیوتر کپی صورت می‌گیرد. از طریق نرم‌افزار کامپیوتر، امکان کپی سیم کارت بر روی چند سیم کارت دیگر که به صورت خام یافت می‌شود، وجود دارد.
مردم، تلفن همراه خود را بدون سیم کارت در اختیار مراکز تعمیر موبایل قرار دهند
مسوول دفتر اینترنت دادسرای عمومی و انقلاب تهران، با بیان این‌که کپی سیم کارت همانگونه که دارای کاربرد مثبت است، دارای کاربرد منفی و غیرمجاز نیز هست و می‌توان به برقراری ارتباطات غیرمجاز از طریق کپی سیم کارت اشاره کرد که مسوولیت آن بر عهده‌ی صاحب سند سیم کارت است، به مردم توصیه کرد: تلفن همراه خود را در اختیار افراد ناشناس و غیرمطمئن قرار ندهند. همچنین تلفن همراه را بدون سیم کارت در اختیار مراکز تعمیر موبایل قرار داده و در صورت خریداری سیم کارت دست دوم از سیم کارت‌های اصلی که در داخل کارت اولیه قرار دارد استفاده کنند.
وی با بیان این‌که موبایل‌های جدید دارای قابلیت‌هایی از جمله حافظه و پردازش بالا، امکان پخش صوت و تصویر، امکان ضبط صوت و تصویر است و برخی نیز به صورت میکرو کامپیوتر کوچک (pocket pc) عمل کرده و دارای سیستم عامل برای نصب برنامه‌های مختلف است، تصریح کرد: اگر فرد تدابیر کنترلی را رعایت نکند، به میزان افزایش قابلیت‌های تلفن همراه، دچار آسیب‌ها و مشکلات بیشتری خواهند شد.
پرونده‌هایی درباره فیلمبرداری غیرمجاز تلفن همراه در اماکن عمومی مطرح است
وی با تاکید بر این‌که مردم باید مراقب باشند تا مخاطب دوربین‌های تلفن همراه در مجالس و محافل خصوصی قرار نگیرند، یادآور شد: پرونده‌هایی در خصوص فیلمبرداری غیرمجاز به وسیله‌ی تلفن همراه در اماکن عمومی خاص بانوان از جمله میهمانی‌ها، ورزشگاه‌ها و استخر بانوان در محاکم قضایی مطرح است که در آن تعدادی از بانوان قربانی مورد سو قصد جنسی و حتی جانی قرار گرفته‌اند.
مسوول دفتر اینترنت دادسرای تهران با اشاره به قابلیت‌های ارتباطی تلفن همراه در حوزه محدود از جمله infrared و Bluetooth خاطر نشان کرد: متناسب با قابلیت گوشی امکان Bluetooth می‌تواند حوزه‌ی وسیع‌تری را در بر بگیرد. در زمان فعال کردن Bluetooth، گوشی‌های دارای قابلیت اجرای نرم‌افزاری، با ارسال ویروس‌های مخرب همراه با یک تصویر می‌توانند نظیر تروجان در اینترنت عمل کنند و در نهایت باعث اختلالات و تخلیه‌ی تلفن همراه شوند.
قاچاقچیان و زنان خیابانی ازطریق بلوتوث با دیگران ارتباط برقرار می‌کنند
وی Bluetooth را راهی برای برقراری ارتباط محدود در جامعه عنوان کرد و گفت: افرادی نظیر قاچاقچیان و زنان خیابانی در اماکنی نظیر مجتمع‌ها، پاساژها و حتی هتل‌ها با استفاده از این روش اقدام به برقراری ارتباط با افراد می‌کنند که در نهایت ممکن است برای مخاطبان مشکلاتی را ایجاد کند. در حوزه‌ی Bluetooth موارد ارسالی از فیلم‌های آموزشی و مناسبت‌ها شروع و به کلیپ‌های طنز و در نهایت به مباحث غیراخلاقی و غیراخلاقی تند ختم می‌شود.
اخیرا در حوزه‌های SMS و بلوتوث بحث توهین به مقدسات مطرح شده است
وی با اعلام این‌که اخیرا نیز در حوزه‌های SMS و Bluetooth مبحث توهین به مقدسات مطرح شده است یادآور شد: دیدن هر فیلم مخرب متناسب با سن افراد تاثیرگذار است. این مقوله خاص ایران و دین مبین اسلام هم نیست و در اروپا و اغلب کشورهای جهان مصادیق و محتوای مربوط به سنین زیر و بالای 18 سال تفکیک شده است. در این کشورها به دلیل رعایت حقوق و شخصیت، افراد در جامعه حتی والدین حق سلب حقوق فرزندانشان چه در ارایه امکانات و چه در خودداری از آن را ندارند.
مخابرات نمی‌تواند کنترلی نسبت به بلوتوث داشته باشد
دستگاه‌های فنی و امنیتی درباره کنترل و سالم سازی پدیده بلوتوث تدبیر کنند
وی خاطر نشان کرد: به دلیل استفاده و به کارگیری Bluetooth در فاصله‌های محدود، سیستم عمومی مخابرات نمی‌تواند کنترلی نسبت به آن داشته باشد، مگر این که با استفاده از امکاناتی قابلیت Bluetooth حداقل در مراکز عمومی محدود شود و بجاست که دستگاه‌های فنی و امنیتی در خصوص کنترل و سالم سازی این پدیده اجتماعی تدابیری بیاندیشند.
پرونده‌هایی در رابطه با جرایم صورت گرفته از طریق SMS مطرح است
وی با اشاره به SMS و MMS از دیگر قابلیت‌های تلفن همراه و این‌که پرونده‌هایی در رابطه با جرایم صورت گرفته از طریق SMS در دستگاه قضایی مطرح است از توضیح چگونگی تخلف، خودداری و دلیل آن را ویژگی‌های خاص اینگونه پرونده‌ها عنوان کرد.
بااعمال فیلترینگ اینترنت،ارسالSMSهای غیراخلاقی وتوهین به مقدسات درحال افزایش است
مسوول دفتر اینترنت دادسرای عمومی و انقلاب تهران، با بیان این‌که با اعمال فیلترینگ اینترنت، ارسال SMSهای غیر اخلاقی و توهین به مقدسات در حال افزایش است، گفت: جلساتی پیرامون این مساله با وزارت ارتباطات داشته‌ایم، آمار دقیقی از این SMSها در دست نیست ولی مردم خود می‌توانند در این مورد قضاوت کنند و هر فرد می‌تواند تعداد SMS های دریافتی مفید، خنثی و هرزه را بررسی آماری کند.
کنترل SMS لازم است
وی با تاکید بر لزوم کنترل SMS در کشور اظهار داشت: اکنون مباحث کنترلی در مورد SMS احساس می‌شود و وزارت ارتباطات باید آماری در این مورد تهیه کند و در صورت نیاز جهت مجوزهای لازم از سوی قوه‌ی قضاییه و دادستان محترم تهران به عنوان مدعی‌العموم مشکلی وجود ندارد و در این مورد همکاری‌های لازم را داشته و دارند.
در کنار هر قابلیتی، تدابیر کنترلی صورت نمی‌گیرد تا امکان سوءاستفاده کاهش یابد
وی در رابطه با MMS نیز اظهار داشت: متاسفانه در کنار ایجاد هر قابلیتی، تدابیر کنترلی، نظارتی و امنیتی لازم صورت نمی‌گیرد تا امکان سوءاستفاده را کاهش و در نهایت سبب کاهش جرایم شود. در کنترل و نظارت نمی‌توان از لفظ صد در صد استفاده کرد اما می‌توان کنترل نسبی را ایجاد تا نیاز متوسط جامعه پوشش داده شود. متاسفانه در ایران قابلیت‌های مختلف تلفن همراه ایجاد شده اما به ملاحظات کنترلی و امنیتی توجه نمی‌شود و وزارت ارتباطات و شرکت ارتباطات سیار باید پیش از ارایه‌ی امکانات و قابلیت‌های جدید که جنبه تجاری دارد به کنترل آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی توجه بیشتری داشته باشند.
با درخواست توقف قابلیتMMS تا ارایه طرح کنترلی،وزارت ارتباطات مجبور به توقف کار شد
مسوول دفتر اینترنت دادسرای عمومی و انقلاب تهران، با تاکید بر مقوله‌ی پیشگیری خاطر نشان کرد: با استفاده از امکان MMS فیلم‌هایی از افراد گرفته شده و به وسیله‌ی آن اقدام به اخاذی از فرد کرده که در صورت تن ندادن به خواسته‌های نامناسب آن فرد، امکان ارسال تصویر برای همه در کوتاه‌ترین زمان وجود دارد بنابراین پیشگیری از سوی دستگاه‌های دولتی و تدابیر کنترلی از سوی مردم، هر دو باید صورت گیرد. بر اساس پرونده‌های مطروحه در دادسرای ارشاد و دفتر اینترنت دادسرای تهران، درخواست توقف قابلیت MMS تا ارایه طرح کنترلی از سوی وزارت ارتباطات مطرح و وزارت ارتباطات مجبور به توقف کار شد.
ناچار به متوقف کردن قابلیت MMS شدیم
وی ادامه داد: در مواردی از طریق اینترنت با انتشار تصاویر و فیلم‌های خصوصی از برخی هنرمندان، در واقع امکان پیشرفت از آنها گرفته شده است و ممنوع‌التصویر شده‌اند، البته در مواردی نیز خود آنها مقصر نبودند. این در حالی است که با در دسترس بودن تلفن همراه در سطح تعداد 24 میلیون مشترک تلفن همراه در سراسر کشور در مقایسه با اینترنت، این مورد افزایش می‌یافت و ما ناچار به متوقف کردن قابلیت MMS تا اتخاذ تدابیر امنیتی و ملاحظات لازم شدیم.
وی یادآور شد: به عنوان مثال، فیلم شخصی فردی منتشر می‌شود، حق شکایت برای شناسایی فرد مرتکب به انتشار این فیلم برای شاکی محفوظ است که پس از تشکیل پرونده در دستگاه قضایی، پرونده به کارشناسان ارجاع می‌شود و از مراکز مخابراتی، دیتا و اینترنتی استعلام صورت می‌گیرد که آخرین وضعیت ارتباطی این تلفن همراه چگونه است؟ در کشورهای اروپایی و آمریکایی همه‌ی سوابق فنی ارتباطات انجام شده ثبت می‌شود و در فاصله سه تا شش ماه ارتباطات قابل پیگیری است.
مسوول دفتر اینترنت دادسرای عمومی و انقلاب تهران، با بیان این‌که در سال 81 – 80 کمیته‌ی جرایم رایانه‌یی زیر نظر معاونت توسعه‌ی قضایی دستگاه قضایی، پیش‌نویس قانون جرایم رایانه‌یی را تهیه و به دولت ارسال کرده و پس از ارسال به مجلس شورای اسلامی در حال طی کردن مراحل نهایی در مجلس شورای اسلامی است، اظهار داشت: لازم به ذکر است که با توجه به حوزه‌ی فناوری ارتباطات پیش‌نویس مذکور نیازمند طرح مباحثی جدید است و باید در آن مسایلی گنجانده شود؛ ضمن آن‌که روند تصویب نباید کند شود.
در برخورد با جرایمی که از طریق موبایل انجام می‌شود، خلا قانونی نداریم
وی با تاکید بر این‌که در برخورد با جرایمی که از طریق موبایل انجام می‌شود، قوانین موجود به ویژه قانون مجازات اسلامی قابل استفاده است، خاطر نشان کرد: برای رسیدن به نقطه‌ی ایده‌آل باید اقداماتی صورت گیرد اما اکنون برای برخورد با این مسایل خلا قانونی احساس نمی‌شود اما نکته‌ی قابل توجه چگونگی اثبات جرم از سوی مجرم است که این اقدام را با استفاده از امکانات موجود تا حد امکان می‌توان انجام داد.
جلساتی برای بررسی پیش‌نویس قانون جرایم اینترنتی در حال برگزاری است
مسوول دفتر اینترنت دادسرای عمومی و انقلاب تهران خاطر نشان کرد: اکنون جلساتی برای بررسی پیش‌نویس قانون در حوزه‌ی جرایم اینترنتی در حال برگزاری است که مواردی که در آن لحاظ نشده با تبادل‌نظر کارشناسی گنجانده شود و در موارد تشدید مجازات و گستره جرم، تغییرات لازم صورت گیرد.
وی در پاسخ به این سوال که آیا زمینه‌ی پیگیری و کنترل SMS و Bluetoothهای ارسالی وجود دارد یا خیر؟ اظهار داشت: امواج ارسالی از سوی تلفن‌های همراه چه شبکه ارتباطات سیار و چه Bluetooth قابل پیگیری و بررسی است ولی لازم است بخش‌های فنی و پلیسی کنترل لازم را داشته باشند.
وی ادامه داد: در برخورد با جرایمی که به وسیله‌ی تلفن همراه انجام می‌شود می‌توان مشابه دیگر فنآوری‌ها از قوانین موجود استفاده کرد و نکته‌ی مهم، بررسی فنی و استناد آن جرم به مجرم است که کار کارشناسی حرفه‌یی می‌طلبد و لازم است دستگاه‌هایی از جمله دادسرای تهران و به طور اخص دفتر اینترنت دادسرای عمومی و انقلاب، پلیس و به طور ویژه اداره‌ی کل جرایم رایانه‌یی زیر نظر معاونت آگاهی ناجا در این زمینه تقویت شوند.
هنوز توان پلیسی لازم برای شناسایی جرایم موبایلی وجود ندارد
وی با بیان اینکه در حوزه‌ی امنیتی پیرامون این مساله خلاء زیادی احساس می‌شود، تصریح کرد: بر اساس مواردی که به دادسرا ارجاع می‌شود، به نظر می‌آید توان پلیسی لازم هنوز وجود ندارد که بررسی‌های لازم برای شناسایی جرم و استناد جرم به مجرم صورت گیرد و اگر این کار به درستی انجام نشود، این امکان وجود دارد که مجرم به راحتی از زیر بار جرم ارتکابی فرار کند.
مسوول دفتر اینترنت دادسرای عمومی و انقلاب تهران خاطر نشان کرد: اگر شناسایی جرم و استناد جرم به مجرم به صورت فنی و عملی و بر اساس دلایل منطقی اثبات شود، محاکم برای صدور حکم مشکلی ندارند.
دستگاه‌ها در برخورد با جرایم موبایلی آن‌چنان که باید با یکدیگر هماهنگ نیستند
وی با بیان اینکه در این مقوله دستگاه‌ها آن‌چنان که باید با یکدیگر هماهنگ نیستند، افزود: به لحاظ حقوقی در این زمینه مشکلی وجود ندارد اما باید به صورت فرآیندی هماهنگی‌های لازم در میان دستگاه‌ها افزایش یابد و مقوله‌ی پیشگیری باید بسیار جدی پیگیری شود تا حداقل درصد جرایم کاهش یابد.
کنترل SMS به راحتی قابل انجام است
می‌توان بدون ورود به محتوای پیامک‌ها با تعیین کلیدواژه، آن‌را کنترل و به کاربر اخطارداد
وی با بیان اینکه کنترل SMS به راحتی قابل انجام است، به ایسنا گفت: در کنترل SMS به دلیل این که سرویس دهنده ذخیره و ارسال متن SMS متمرکز است مشکل چندانی وجود ندارد اما بحث حریم خصوصی مطرح می‌شود اما می‌توان با اقداماتی از جمله بررسی آماری وضعیت SMS و کنترل کلید واژه SMS که نیازی به ورود به محتوا نیست به کاربر اخطار داد. به عنوان مثال به دلیل استفاده از واژه‌های مشخصی در SMS های غیر اخلاقی تند و توهین به مقدسات و مشخص بودن حجم آنها، می‌توان با کنترل این مشخصات به فرستنده اخطار داده شود. این امکان قابل انجام است اما مسوولان مربوطه این کار را انجام ندادند و باید تدبیری برای این امر اندیشیده شود.
کنترل پیامک بدون ورود به محتوا شنود مکالمات محسوب نمی‌شود
وی افزود: استفاده از این روش ورود به حریم خصوصی و شنود مکالمات محسوب نمی‌شود زیرا ورود به محتوای SMS موردنظر نیست. این در حالی است که در برخی کشورهای آسیایی ارسال SMS غیرمجاز جرایمی بیش از 200 دلار را در پی دارد. در کشور چین 12 هزار کافی‌نت در یک روز پلمپ و با آنان برخورد شد و همچنین 30 هزار پلیس اینترنتی در چین کار کنترلی را انجام می‌دهد.
مسوول دفتر اینترنت دادسرای عمومی و انقلاب تهران اعلام کرد: اگر کار آماری و شنود برای بررسی SMSها لازم بود، دادستان به عنوان مدعی‌العموم می‌تواند مجوز لازم را ارایه دهد تا بررسی‌های لازم صورت گیرد؛ البته کنترل تمام SMSها لازم نیست و با صدور اطلاعیه‌ای مبنی بر برخورد با SMSهای غیرمجاز می‌توان مردم را نسبت به این مقوله آگاه کرد.
انتظار داریم در بحث SMS دستگاه‌های مربوطه انگیزه‌ی لازم را برای کنترل داشته باشند
اگر اقدامات لازم برای کنترل پیامک وجود نداشته باشد مجبوریم راسا وارد شویم
وی گفت: با توجه به اینکه در مقوله‌ی فیلترینگ، دادسرای تهران از سال 83 مستقیما وارد عمل شده و کنترل لازم صورت گرفت، انتظار داریم در بحث SMS دستگاه مربوطه انگیزه‌ی لازم را برای کنترل داشته و اگر لازم باشد دستگاه قضایی به آن کمک کند اما گزارش‌هایی را از ضابطان و شاکی خصوصی داریم که اگر مشاهده شود که اقدامات لازم صورت نگرفته، مجبور هستیم راسا وارد شویم.
فرستنده‌ی MMS غیرمجاز را می‌توان شناسایی و با وی برخورد کرد
مسوول دفتر اینترنت دادسرای عمومی و انقلاب تهران خاطر نشان کرد: در مقوله‌ی MMS به دلیل عواقب خطرناک آن، راسا وارد شده و این قابلیت را تا زمان ارایه‌ی طرح کنترلی و امنیتی مناسب متوقف کردیم. فرستنده‌ی MMS غیر مجاز را نیز می‌توان شناسایی کرد و با وی برخورد کرد تا مرتکب چنین اعمالی نشود.
وی با بیان اینکه اکثر پرونده‌های متشکله در رابطه با SMS و Bluetooth با شکایت شاکی خصوصی به صورت مستقیم و غیرمستقیم مطرح می‌شود، گفت: البته گزارش‌هایی نیز از دستگاه‌های مختلفی داشتیم که از جنبه‌ی عمومی، مدعی‌العموم وارد شده است.
مسوول دفتر اینترنت دادسرای عمومی و انقلاب تهران یادآور شد: جلساتی را با گمرک، ناجا، وزارت ارتباطات و وزارت اطلاعات در رابطه با مسایل کنترلی تخلفات حوزه‌ی موبایل داشتیم و مصوبات جلسه‌ی مذکور به دستگاه‌های ذیربط اعلام شده است.
تاکید ما بر مباحث کنترلی برای حمایت از حقوق افراد است
وی یادآور شد: تاکید ما بر مباحث کنترلی برای حمایت از حقوق افراد است. برای خدشه‌دار نشدن شخصیت حقیقی و حقوقی افراد و رعایت حریم خصوصی مردم وظیفه‌ی ما احقاق حق افرادی است که از حقوق‌شان به نوعی سوءاستفاده شده است و اقدامات پلیس، وزارت ارتباطات و قوه‌ی قضاییه در راستای حفظ امنیت اجتماعی و سالم‌سازی فضای اجتماعی جامعه است و نباید برداشت تجاوز به حریم خصوصی افراد و ایجاد فضای اختناق و محدودیت مطرح شود.
افراد جامعه باید خودکنترل باشند تا امکان سوءاستفاده از آنان کاهش یابد
اگرمسوولان جامعه اقدامی کنترلی انجام می‌دهند باید ازآنان حمایت شود نه اینکه تضعیف شوند
مسوول دفتر اینترنت دادسرای عمومی و انقلاب تهران خاطر نشان کرد: مردم باید خود قضاوت کنند که از قابلیت Bluetooth چه میزان استفاده مفید دارند و اگر این امکان برایشان وجود نداشته باشد، چه مشکلاتی برایشان به وجود می‌آید. افراد جامعه باید خودکنترل باشند تا امکان سوءاستفاده از آنان کاهش یابد و حتی منتفی شود تا مشکلات پلیسی و قضایی کمتری برایشان ایجاد شود. اگر مسوولان جامعه اقدامی کنترلی انجام می‌دهند باید از آنان حمایت شود نه اینکه در جهت تضعیف آن گام برداشته شود.
وی افزود: اهداف اقدامات کنترلی در مقوله‌ی موبایل در جامعه سالم‌سازی است و در مورد امکانات و قابلیت‌های تلفن همراه باید کاربری‌ها بررسی شود و متناسب با درصد استفاده از قابلیت، میزانی از خودکنترلی اتخاذ شود که تهدیدات امنیتی و اجتماعی را برای مردم کاهش دهد و در واقع خانواده‌ها، فرزندان خود را بیشتر کنترل کنند و از این طریق آنان را از خطراتی که به صورت روزانه ممکن است در مدرسه، دانشگاه، ایستگاه مترو و بسیاری از مکان‌های دیگر برای فرزندانشان وجود داشته باشد محفوظ کنند.
مسوول دفتر اینترنت دادسرای عمومی و انقلاب تهران ادامه داد: این گونه خطرات به مثابه حوادث رانندگی است که قبل از تصادف باید قوانین رانندگی رعایت شده و با احتیاط رانده شود چون در صورت اشتباه و بروز تصادف ممکن است خسارات مالی و حتی جانی را به دنبال داشته باشد که در این صورت حسرت خوردن فایده‌ای ندارد پس لازم است افراد جامعه در مسیر به کارگیری از قابلیت‌های حوزه فناوری اطلاعات و به خصوص تلفن همراه با احتیاط حرکت کند و قوانین را رعایت کرده تا مشکلی برای خود و خانواده آنها به وجود نیاید.
وی، میزان مجازات جرایم در حوزه‌ی تلفن همراه را به نوع جرم ارتکابی مربوط دانست و افزود: پس از اثبات تخصصی جرم به طور معمول احکام شلاق، جریمه‌ی نقدی و حبس متناسب با نوع جرم برای متهمان صادر می‌شود.گفت‌وگو از خبرنگار حقوقی ایسنا: الهام رییسی



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » علی بابا ( سه شنبه 89/10/14 :: ساعت 2:23 عصر )

»» لیست کل یادداشت های این وبلاگ

روان شناسی چت و کاربران چت روم ها
گرایش جوانان به چت
مد گرایی جوانان ،به روز بودن، خودنمایی
برخی جرائم تلفن همراه ، اس ام اس ، بلوتوث و وسایل شنود
نگاهی به علل افزایش آسیب‌های اجتماعی میان نوجوانان
آسیب شناسی و روان شناسی چت و کاربران چت روم ها
فرار تکنولوژیک دانش آموزان از چنگ تعلیم و تربیت ، خطرات منزوی و
اعتیاد ‌از‌ نوعی ‌دیگر ، آسیب شناسی موبایل
آسیب های روانی اینترنت
توصیه هایی مفید به والدین جهت استفاده احتمالی فرزندانشان از اینت
آسیب های روانی اینترنت
علل چت
شبکه فارسی‌وان ؛ استحکام خانواده را تهدید می‌کند
قسمت اول اعتیاد سایبری ,اعتیاد نوظهور بدون دارو"(قسمت اول)
ازدواج اینترنتی
[همه عناوین(4080)][عناوین آرشیوشده]


مجموعه[29] . کتاب[29] . مهندسی[19] . آموزش[19] . سریال[18] . فارسی[18] . ساعت[16] . لکترون[16] . طرح[15] . نرم[13] . فزار[12] . اسپرت[12] . نسخه[10] . کامل[10] . هندبوک[9] . لکترونیکی[9] . v[9] . Pro[8] . جزوه[8] . دستبند[8] . رشته[8] . نرم افزار[8] . مردانه[8] . کارتون[8] . کتابخانه[7] . همراه[7] . ورانوس[7] . طراحی[7] . کتاب[7] . زبان[7] . حسابداری[6] . پذیرش[6] . تحصیلی[6] . D&G[6] . dunlex[6] . led[6] . سنگ[6] . سیستم[6] . مدیریت[6] . مقاله[6] . ساخت[5] . کامل[5] . ماشین[5] . DVD[5] . Engineering[5] . quartz[5] . آموزشی[5] . تولید[5] . بی[5] . برق[5] . چند[5] . دیجیتال[5] . دوبله[4] . دایره[4] . دستبندی[4] . دوم[4] . دی[4] . راهنمای[4] . چک[4] . حل[4] . خوش[4] . دار[4] . بزرگ[4] . برنامه[4] . بورس[4] . پرورش[4] . پروژه[4] . پزشکی[4] . پیام[4] . بیش[4] . جامع[4] . جهان[4] . چاپ[4] . آماده[4] . for[4] . Flash[4] . مارکدار[4] . گل[4] . کتابخانه[4] . قدرتمند[4] . فایل[4] . فسانه[4] . زمین[4] . صندوق[4] . مجله[4] . مکان[4] . نگلیسی[4] . نور[4] . نگین[4] . کتابهای[4] . ویندوز[3] . وتحقیق[3] . ویرایش[3] . ی[3] . یران[3] . نویسی[3] . هزار[3] . ناطق[3] . نقره[3] . نفیس[3] . نگار[3] . مجلات[3] . مستند[3] . مشهور[3] . میوه[3] . صنایع[3] . صطلاحات[3] . صل[3] . صوتی[3] . صیقل[3] . سازی[3] . زنانه[3] . ستیل[3] . سخنرانی[3] . سوالات[3] . سوپراسکوپ[3] . فرار[3] . فرهنگ[3] . قرض[3] . کتابهای[3] . کتب[3] . قلب[3] . کشور[3] . گنجینه[3] . لحسنه[3] . لمعارف[3] . لمسائل[3] . Medical[3] . Enterprise[3] . Dictionary[3] . collection[3] . Converter[3] . اسکریپت[3] . of[3] . Plus[3] . جلد[3] . تحصیل[3] . تصویری[3] . بزار[3] . بزرگترین[3] . برای[3] . داستانهای[3] . دانشگاه[3] . خانه[3] . حلقه[3] . خارج[3] . حذف[3] . ربات[3] . ریاضیات[3] . رمان[3] . دکتر[3] . دیجیتالی[2] . دایناسورها[2] . دبیات[2] . دبیرخانه[2] . دختری[2] . خورده[2] . ریاضی[2] . روز[2] . روایت[2] . حرفه[2] . خارجی[2] . چگونه[2] . جزوات[2] . چین[2] . چرم[2] . خطی[2] . خود[2] . خودتان[2] . دانشنامه[2] . دانلود[2] . دراز[2] . باک[2] . ببر[2] . بچه[2] . بخش[2] . بر[2] . برابر[2] . برادر[2] . بزنگاه[2] . پیشرفته[2] . پشتیبان[2] . پابند[2] . تذهیب[2] . ترفند[2] . ترین[2] . Firewall[2] . تخصصی[2] . پک[2] . پکیج[2] . تالیف[2] . تام[2] . توسط[2] . جری[2] . جانورشناسی[2] . ثبت[2] . تمام[2] . Professional[2] . Server[2] . Studio[2] . the[2] . to[2] . walar[2] . Outpost[2] . Pack[2] . Persian[2] . Photoshop CS4 Me فتوشاپ Photoshop، یک پردازشگر گرافیکی است که[2] . بابا[2] . آلات[2] . آلپ[2] . XII[2] . آزمون[2] . c[2] . book[2] . Build[2] . CD[2] . Backup[2] . ASM[2] . Auto[2] . Best[2] . Black's[2] . ebook[2] . Edition[2] . graphic[2] . NET[2] . Microsoft[2] . Encarta[2] . mathematics[2] . لکتر[2] . لنگ[2] . گیری[2] . گربه[2] . کسل[2] . متحانی[2] . ماجراهای[2] . متن[2] . محاسبات[2] . قهوه[2] . قسمت[2] . کارگاهی[2] . کریم[2] . قرآن[2] . قدرت[2] . فیلم[2] . فوتبالیستها[2] . فوتوشاپ[2] . فلزات[2] . سوپراسکوپ[2] . سفر[2] . سرخ[2] . شاره[2] . شامل[2] . زندان[2] . ساز[2] . زنان[2] . سایت[2] . سبز[2] . ستاد[2] . ستاندارد[2] . ستانداردهای[2] . ستثنایی[2] . صورت[2] . صورتی[2] . طلاعات[2] . طلاعاتی[2] . طنز[2] . عنوان[2] . علوی[2] . علی[2] . عمران[2] . عملی[2] . عملیات[2] . صفر[2] . صدای[2] . صنعت[2] . شیمی[2] . سیاره[2] . صد[2] . سیستمهای[2] . سی[2] . شماره[2] . مفاهیم[2] . مقالات[2] . مکانیک[2] . موزش[2] . موش[2] . ممنوعه[2] . منبع[2] . مواد[2] . مخصوص[2] . مدار[2] . نقاط[2] . نقش[2] . نحوه[2] . نفر[2] . نبارداری[2] . هندبوکهای[2] . نیروگاه[2] . یک[2] . کارآفرینی[2] .
 

>> بازدید امروز: 24
>> بازدید دیروز: 9
>> مجموع بازدیدها: 838460
» درباره من «

تو ان تو

.::مرجع کد آهنگ::.

.::دریافت کد موزیک::.



» پیوندهای روزانه «

خاوران
بازیهای آنلاین جذاب و اکشن و مهیج و تست های هوش
مهشاپ
مارکت ماه
فروشگاه بزرگ هالیوود
[آرشیو(5)]

» آرشیو مطالب «
شهریور 89
مرداد 89
خرداد 89
فروردین 89

» لوگوی وبلاگ «


» لینک دوستان «
عاشق آسمونی
منتظر ظهور
هادرباد شناسی (روستایی در شرق شهرستان بیرجند) HADERBAD SHENASI
مشاور
آقاشیر
.: شهر عشق :.
جهاد ادامه دارد...
پرنسس زیبایی
دوستی و دوست یابی
من الغریب الی الحبیب
تاریخ مصرف یا بهتره بگم تاریخ بی مصرف
مجموعه بیانات رهبر معظم
جکستان ، عکاسخانه ، نرم افزار سرا
کامپیوتر و لوازم جانبی و نرم افزار آموزش
عمو همه چی دان
فتو بلاگ
پرسش مهر
تنهاترین عاشق
روانشناسی
رویابین
کیمیا
طلبه های ونوسی
* روان شناسی ** ** psycology *
تبادل نظر
وای ندیدید شما ا!!!!!!!

مجموعه مقالات رایانه MOGHALAT COMPUTER
روستای چاهک
راه و راهنما
عدالت جویان نسل بیدار
Sense Of Tune
مقالات روان شناسی
کودکان استثنایی
جدیدترین یوزر پسورد آنتی ویروس nod32- Kaspersky - Avira
یوزر آنتی ویروس و مسابقات تبیان و راسخون و قرآنی
متالورژی_دانلود فایل برای دانشجویان (rikhtegari.com)
خورجین عشق
شناختی
روان شناسی کودکان استثنایی
مهدویت
یا غیاث المستغیثین - روز های آبی من
MOHAMMAD
مذهب عشق
اتیسم
یادداشت های من
Ali reza khosravi
کتابخانه دیجیتال روانشناسی
جنبش قطره سرگشته
وباگی خالی از خنده
کتاب الکترونیکی
عکس.sms اس ام اس.دانلود عکس و آهنگ ساسی
روان شناسی
آپدیت جدیدترین یوزر پسورد آنتی ویروس nod32
یک هدف مشخص
فاصله ی گرگ شدن
پرسش مهر ... پیشرفت ،راه‌های پیشرفت و موانع پیشرفت چیست ؟
دربه در غزل فروش
...محض یار مهربانم
جاذبه
گالری بهترین فیلم، کارتون، سریال، موسیقی
ببین قشنگه؟
طوفان در پرانتز
پرنسس خشگله عکس دانلود نرم افزار و بازی narmafzar gam aks
پرسش مهر 10
خدمات اینترنتی و حراج نرم افزار
نرم افزارهای تخصصی و موبایل و نرم افزارهای آموزشی تخصصی و موبایل
لوازم آرایشی و بهداشتی و ادکلن
پارس دانلود
ایران دانلود - دانلود نرم افزار - ویروس یاب
گالری دستبند، انگشتر، گردنبند، سرویس، گوشواره
گالری بهترین نرم افزارهای سیستم عامل، طراحی گرافیک، برنامه نویسی
گالری بهترین بازیها و سرگرمیهای حادثه ای و فکری
گالری نرم افزارهای مکانیک، برق، الکترونیک، شیمی، معماری، عمران
گالری آموزش زبان های انگلیسی آلمانی فرانسوی عربی اسپانیایی
گالری نرم افزار آموزشی درسی، دانشگاهی، کامپیوتر، فنی مهندسی،کودک
چهارراه
بهترین لوازم منزل،خودرو،کامپیوتر، موبایل و کیتهای الکترونیکی
گالری بهترین نرم افزارهای کاربردی مکانیک، برق، الکترونیک، شیمی
جکستان . عکاسخانه
گالری بهترین نرم افزارهای موبایل برای ایرانیان
گالری بهترین نرم افزار آموزش زبان های انگلیسی
w x y z * دبلیو ایکس وای ضد * کد
بانک مقالات روانشناسی
پایگاه عکس و پیامک و دانلود بازی و نرم افزار
فروشگاه کتب روانشناسی، اسلامی، ایران شناسی وسیستم عامل
لوازم خانگی و اثاثیه منزل و لوازم آشپزی
فروشگاه نرم افزارهای گرافیکی و سرگرمی و بازی
نرم افزارهای میکس مونتاژ و آموزشی میکس مونتاژ
پوشاک & تی شرت دخترانه پسرانه استین کوتاه و بلند & ژاکت
هتل دانلود
سکوت نیمه شب
کوچک های بزرگ
دهکده مجازی ...
دختر غریب
دانلود سانسور نشده های سریال افسانه جومونگ
پرسش مهر . ...... چگونه خدمتگذار خوبی باشیم
عکاسخانه
عکس های توپ گلها همه آفتاب گردانند
جک جک جکستان
متفاوت
یاداشت های یک مادر
MANIFESTER
فرهنگی هنری، عکس، مدل لباس، مانتو، ژاکت، سارافون دخترانه و زنانه
شادی(زمزمه های دلتنگی)
دل ها تنها به یاد خدا آرام می گیرد
!!!نگاتیو

» صفحات اختصاصی «

» لوگوی لینک دوستان «
















































































» طراح قالب «